Algemene reistips en informatie
Als specialist voor persoonlijke droomreizen op maat, staan wij altijd voor u klaar! U kunt ons maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur bereiken via het volgende telefoonnummer: 085 888 3741
Gaat u met Tourlane op reis, dan krijgt u samen met de reisdocumenten een mobiel telefoonnummer van uw Tourlane-expert. Zo kunt u ons bij noodgevallen of onvoorziene omstandigheden tijdens de reis altijd bereiken.
Met het OV naar de luchthaven
Wij vinden duurzaam reizen voor een gezonde natuur erg belangrijk. Gaat u op reis, dan raden wij aan om met het openbaar vervoer naar de luchthaven te komen. Met name luchthaven Schiphol, Eindhoven en diverse luchthavens in Duitsland zijn goed met de trein of bus te bereiken. Bovendien bieden veel luchtvaartmaatschappijen een gereduceerd tarief voor uw reis naar de luchthaven. Mocht u ook uw vlucht via Tourlane boeken, dan doen wij dit ook graag in combinatie met een treinticket. Als uw luchtvaartmaatschappij geen Rail & Fly aanbiedt, dan kunt u uw treinticket en zitplaatsreservering online boeken.
Toegankelijkheid van de accommodaties
Tenzij het uitdrukkelijk anders in het aanbod staat vermeld, zijn onze tours niet geschikt voor personen met een beperkte mobiliteit. Informeer ons vooraf of u of uw medereizigers te maken hebben met beperkte mobiliteit, zodat wij uw reis individueel kunnen aanpassen.
Klachten bij beschadiging of het verlies van bagage
Als u direct na uw vlucht ontdekt dat uw bagage beschadigd of zelfs verloren is, dan is het van groot belang om onmiddellijk een klacht in te dienen bij de Lost&Found-balie op de luchthaven van aankomst. Vraag een schriftelijk Property Irregularity Report of een Lost-and-Found Report aan. Zonder deze documenten is de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van uw bagage.
Voor meer informatie verwijzen wij naar deel B, punt 15 van onze algemene voorwaarden. Daarnaast raden wij u aan om altijd een bagageverzekering af te sluiten (zie het hoofdstuk over reisverzekeringen).
Betaling van de reis
Wij vragen u om alle reiskosten over te maken op de bankrekening van Sensation Travel GmbH, IBAN DE19 1005 0000 0190 6173, BIC BELADEBEXXX. Vermeld hierbij altijd uw factuurnummer als onderwerp. Voor betalingen vanuit een niet-EU-land gelden er extra overschrijvingskosten. Wij vragen begrip voor het feit dat deze kosten niet door ons betaald kunnen worden. Voor meer informatie over onze betalingsvoorwaarden verwijzen wij u naar deel B, punt 3 van onze algemene voorwaarden.
Informeer uw reis-expert bij de boeking indien u uw reis met Visa, Mastercard of American Express wilt betalen. Let op: wij rekenen 2,3% van de totale prijs voor een betaling met American Express. Vraag bij uw bank na of uw creditcardlimiet hoog genoeg is, zodat de aanbetaling en restbetaling zonder problemen overgeschreven kan worden.
Boeken van vluchten
Als extra service regelt uw Tourlane-expert ook graag de vluchten naar uw reisbestemming. Door op deze manier een compleet reispakket bij ons te boeken, kunt u zorgeloos en comfortabel toeleven naar uw droomvakantie. Aangezien de meeste low-costvluchten slechts in beperkte mate kosteloos gewijzigd of geannuleerd kunnen worden, dienen de vluchten uiterlijk twee weken na ontvangst van de factuur voor 100% betaald te worden. De boeking van de vluchten is pas bindend nadat u een formulier heeft ondertekend. Wijzigingen van reserveringen en annuleringen zijn na ondertekening niet meer gratis mogelijk. Zorg ervoor dat u uw reisexpert uw volledige naam geeft, zoals deze in uw paspoort vermeldt staat. Deze vindt u meestal onder de pasfoto. De boekingsgegevens moeten exact overeenkomen met uw voornaam, achternaam, titel of dubbele naam- anders ontstaan er op de luchthaven eventueel problemen. Indien de naam op het vliegticket niet overeenkomt met de naam in het paspoort behouden sommige luchtvaartmaatschappijen zich het recht voor om passagiers uit veiligheidsoverwegingen van de vlucht uit te sluiten. In het geval dat u onjuiste informatie heeft verstrekt, behouden wij het recht voor om u kosten in rekening te brengen voor het wijzigen van de naam of het opnieuw boeken van vluchten.
Compensatie bij annulering of vertraging van vluchten
In het geval dat uw vlucht is vertraagd, geannuleerd of omgeboekt is of als u uw aansluitende vlucht door vertraging heeft gemist, dan raden wij u onze partner flightright.de aan. Afhankelijk van de route heeft u het recht op een compensatie van de luchtvaartmaatschappij ter hoogte van €250 tot €600 per persoon, tot wel 3 jaar na uw vlucht. De juristen van flightright.de zijn gespecialiseerd in luchtvaartrecht en handelen uw vordering af. Bij een succesvolle vordering van het compensatiebedrag berekenen zij een provisie van 20% tot 30% (excl. BTW).
Met behulp van de gratis compensatie-calculator kunt u controleren of u recht heeft op een terugbetaling.
Vaccinaties en inentingen
Voordat u op reis gaat, moet u ervoor zorgen dat u voldoende bent beschermd tegen polio, tetanus en difterie. De inentingen tegen deze ziektes werken tot 10 jaar na vaccinatie. Meer informatie en aanbevelingen m.b.t. vaccinaties en gezondheidstips vindt u in uw reisinformatie onder “Gezondheid en Medische informatie”- dit ontvangt u samen met uw reisdocumenten. Raadpleeg bovendien uw huisarts of een instituut voor Tropenziekten over noodzakelijke vaccinaties of profylaxe. Tourlane is niet aansprakelijk voor eventuele ziekten of schade.
Reisaanbod van Tourlane
Bij Tourlane zorgen wij dat uw reisdromen werkelijkheid worden. Van transfers, accommodaties, huurauto’s en vluchten tot lokale activiteiten - met een op maat gemaakte reis beleeft u een vakantie die u zich uw leven lang zult herinneren. Naast Self-Drive reizen, organiseert uw Tourlane-expert bijvoorbeeld ook reizen met privégids, kleine groepsreizen, uw camper en nog veel meer. De kwaliteit van uw vakantie wordt gewaarborgd doordat wij alleen samenwerken met betrouwbare en ervaren partnerbureaus in verschillende landen. Zo bent u bij ons altijd zeker van kwaliteit en veiligheid.
Paspoort
Voor de meeste bestemmingen die wij aanbieden, is een paspoort vereist. In de regel moet deze ten minste 6 maanden na afloop van de reis nog geldig zijn. Kinderen moeten op het moment van inchecken en bij binnenkomst van het land beschikken over een eigen paspoort en meestal ook een internationaal erkende geboorteakte. Bij reizen naar of met een tussenstop in de Verenigde Staten worden alleen gelamineerde en machinaal leesbare paspoorten geaccepteerd. Tijdelijke paspoorten zijn daarbij niet voldoende.
Reisdocumenten
Ongeveer een week nadat wij uw reisbevestiging per e-mail hebben verstuurd, ontvangt u uw bevestiging en bijbehorende documenten per post. In dit pakket vindt u onder andere uw reisschema, reisinformatie, paklijst voor uw bagage, veiligheidscertificaat (bewijs van insolventieverzekering), de algemene voorwaarden (AV) en uw vluchtschema. Daarnaast ontvangt u meer informatie over eventuele reisverzekeringen en alles wat u weten moet over uw visumaanvraag.
Twee weken voor uw vertrek sturen wij u de overige reisdocumenten toe. Dit pakket bevat uw actuele reisroute, informatie over de lokale route en belangrijke contactgegevens. Alles is nu geregeld - u bent klaar om op reis te gaan!
Reisverzekering
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Tijdens of kort voor uw vakantie kunnen ongevallen zich voordoen die uw reis kunnen verstoren. Daarom raden wij u ten zeerste aan om een reisverzekering af te sluiten in de vorm van een annulerings- en ziektekostenverzekering.
Met onze partner HanseMerkur kunt u eenvoudig, snel en veilig een reisverzekering afsluiten. Er zijn twee opties voor u beschikbaar:
Premiumdekking 5 sterren:
Deze verzekering biedt de perfecte allround bescherming. Het bevat een reisannuleringsverzekering, een vakantiegarantie, een reisverzekering, een ziektekostenverzekering, een calamiteitenverzekering, een reisongevallenverzekering en een bagageverzekering. Met deze verzekering bent u voorbereid en beschermd bij alle calamiteiten.
Reisannuleringsverzekering en vakantiegarantie:
Deze verzekering dekt de kosten als u niet in staat bent om af te reizen wegens ziekte, zwangerschap of onvoorziene gebeurtenissen op uw werk (of als u uw reis vroegtijdig afbreken moet).
Meer informatie vindt u op de website van HanseMerkur.
Bevestiging van langeafstandsvluchten
Omdat vluchttijden kunnen veranderen, raden wij u aan om uw langeafstandsvluchten drie dagen voor vertrek te controleren. Uw terugvlucht hoeft u niet in alle gevallen te controleren. In het geval van groepsreizen of reizen met privégids controleert uw reisleider of ons lokale partnerbureau dit graag voor u. Maakt u een Self-Drive reis of een reis zonder gids, dan raden wij u aan om voor vertrek uw vluchttijden te controleren. Dit geldt zeker als u de vluchten niet via Tourlane heeft geboekt.
Veilig vliegen
Uw veiligheid tijdens de reis is erg belangrijk voor ons. Daarom proberen we vluchten met minder betrouwbare luchtvaartmaatschappijen zoveel mogelijk te vermijden. Bij elke bestemming kunt u kiezen uit verschillende luchtvaartmaatschappijen. Wij geven daarbij de voorkeur aan maatschappijen die niet op de “zwarte lijst” staan. De veiligheidsregels binnen de Europese Unie behoren tot de strengste regels ter wereld - het is voor luchtvaartmaatschappijen op de “zwarte lijst” daarom verboden om te landen en op te stijgen binnen de EU. Informatie over de luchtvaartmaatschappijen op deze “zwarte lijst” vindt u via de volgende link: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/air-safety-list_en.pdf
Zitplaatsreservering
Veel luchtvaartmaatschappijen berekenen extra kosten voor een zitplaatsreservering in de Economy Class. Als u uw vluchten bij Tourlane boekt, dan reserveren wij graag uw gewenste zitplaats voor de desbetreffende vluchten. Soms kan een stoelreservering alleen door de reiziger zelf gemaakt worden nadat het vliegticket is uitgegeven. Andere luchtvaartmaatschappijen bieden gratis zitplaatsreserveringen aan als onderdeel van de online check-in procedure. Dit wordt meestal 48 tot 24 uur voor vertrek aangeboden. Houd daarbij uw boekingsnummer (soms ook “referentienummer” of “filekey” genaamd) bij de hand. Deze combinatie bestaande uit zes cijfers en letters vindt u op uw vliegschema. Houd er rekening mee dat zitplaatsreserveringen altijd onder voorbehoud zijn en dat de luchtvaartmaatschappij zich het recht voorbehoudt om uw reservering te allen tijde te kunnen wijzigen. Daarnaast zijn er ook luchtvaartmaatschappijen die geen zitplaatsreservering aanbieden.
Beschikbaarheid en reservering van accommodaties
Om zo snel mogelijk uw persoonlijke offerte toe te kunnen sturen, controleren wij tijdens de offertefase nog niet de beschikbaarheid van de accommodaties en huurauto’s. Vanzelfsprekend maken we alleen een reisplan met accommodaties waarvan wij vanaf het begin verwachten dat een reservering mogelijk is. Maar doordat de beschikbaarheid elke dag verandert, kunnen we een specifieke accommodatie niet van tevoren garanderen. Mocht na het boeken blijken dat een aangeboden accommodatie niet meer beschikbaar is, dan boeken wij een gelijkwaardig alternatief met vergelijkbare prijzen en kwalificaties. Vanzelfsprekend zullen wij u vooraf van alle wijzigingen op de hoogte brengen en uw toestemming vragen.
Organisatie van groepsreizen
Tourlane is niet alleen een touroperator, maar organiseert ook groepsreizen van andere geselecteerde touroperators. Als de door u geboekte reis niet door Tourlane wordt georganiseerd, wordt u hiervan op de hoogte gesteld tijdens de reisplanning. In dit gesprek en in de bevestigingsdocumenten wordt u geïnformeerd over de organisator van de reis. In het geval van een reisarrangement is niet Tourlane, maar de organisator van de reis aansprakelijk. Vandaar dat u het veiligheidscertificaat van de desbetreffende organisatie ontvangt. De algemene voorwaarden van deze touroperator zijn van toepassing. Wij werken alleen met betrouwbare touroperators samen, die voldoen aan onze hoge kwaliteitsnormen.
Voorwaarden omtrent reisvisa
Afhankelijk van de bestemming en de duur van uw reis is er in sommige gevallen een visum vereist. Of er een visum nodig is voor uw reisbestemming kunt u lezen in de reisinformatie onder “Inreisvoorwaarden”- dit ontvangt u samen met de bevestigingsdocumenten. Bovendien ontvangt u met de bevestiging een link naar de website van de visadienst in Den Haag waar u alle informatie over het aanvragen van een visum via de visadienst (en de bijbehorende kosten) kunt vinden.
Omboekingsbeleid
Boek met vertrouwen
Maak gebruik van ons flexibele omboekingsbeleid en annuleer kosteloos met geld-terug-garantie.